CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Friday, January 8, 2010

ADUH !!!!


'Aduh.....,rasa macam nak hentak kepala ni kat dinding" Lama kelamaan pandangan menjadi kabur, seluruh badan menjadi sejuk dan beberapa jam selepas itu sakit kepala yang teruk menyerang.Terasa berdenyut-denyut di dahi, pelipis ( bahagian kepala antara hidung dan telinga) dan terasa berat di sekitar mata sebelah kanan, dan menjalar ke leher dan bahu. Ada ketikanya rasa nyeri seperti disusuk dengan jarum, tekak mula terasa loya dan muntah dan padahnya akan menjadi sensitif terhadap bunyi dan suara. Ehmmm....MIGRAIN penyakit biasa orang-orang ASIA.





Kata orang.......


- Jangan mengambil minuman yang mengandungi kafein ( aku tak pernah ambil....)


- Stres dan tekanan ( ada kemungkinan......)

- Jadual tidur yang tidak tetap ( memang selalu aku langgar, apatah lagi kalau dah menghadap
computer, leka......)

- Terhidu bau yang menusuk, bunyi yang bising dan asap rokok ( ehmmm...sudah pasti, aku
cuba untuk mengelakkannya tetapi sukar....sebab bukannya setiap masa kita berkurung di
dalam rumah , keadaaan persekitaran yang 'terpaksa' kita lalui )

- Makanan yang mengandungi thyramine seperti keju ( memang aku tak suka ambil )

- Makanan yang yang mengandungi monosodium glutamate (MSG) sukar dielakkan, apatah
lagi kalau membeli makanan di luar )

Dan lain-lain.......( itu aje yang aku tahu melalui pengalaman )





Aku termenung.......



Terfikir dalam hati, tidak adakah ubat yang boleh menyembuhkan penyakit ini secara total agar ia tidak akan berulang lagi....jumpa Doc. macam tulah juga, ubat makan tak jalan...., sesekali nak juga mencuba mengambil injection voltaren, tapi rasa takut pulak...





Melalui satu pembacaanku daripada sebuah buku, perkataan migrain adalah berasal daripada perkataan Yunani hemicrania yang bermaksud " separuh kepala "Migrain merupakan suatu bentuk sakit kepala yang disebabkan oleh gangguan pembuluh darah didalam otak mengecut .Pengecutan pembuluh ini seterusnya menggangu fungsi otak sehingga merangsang serangan migrain.Banyak kajian yang dibuat mengenai migrain, namun hingga kini ianya masih belum cukup jelas mengapa seseorang itu menghidap migrain.





Serangan migrain biasanya dapat dikurangkan dengan ubat tahan sakit seperti paracetamol yang hanya melegakan rasa sakit yang ringan dan sementara, dan bagi serangan migrain yang lebih berat, paracetamol langsung tidak memadai.





Melalui satu pembacaan saya menemui satu rujukan , 'Perubatan nabawi 'seperti satu sabda Rasulullah s.a.w. yang diriwayatkan daripada Abu Darda, maksudnya " sesungguhnya Allah menurunkan penyakit dan ubat, dan menyediakan bagi setiap penyakit ada ubatnya.Maka berubatlah dan jangan berubat dengan unsur yang haram " ( Riwayat Abu Daud no 3876).






Bagaimana Perubatan Secara Nabawi ?



1.Mengikat kepala


Daripada Ibn Abbas r.a, bahawa Rasulullah s.a.w. berkhutbah kapada kami dalam keadaan kepala Baginda diikat.

Dalam satu hais sahih disebut saat Rasulullah sakit menjelang wafat, Baginda bersabda yang bermaksud " aduh, kepalaku !" Baginda mengikat kepalanya pada waktu sakit (Riwayat al-Nasa'i, Ibn Majah dan Ahmad )





2. Relax dan berdiam diri







Syeikh Dr.Muhammad Musa al-Nasr menyebut di dalam bukunya bahawa Imam Ahmad telah meriwayatkan hadis daripada Buraidah bahawa Rasulullah s.a.w. mungkin mengalami migrain sehingga Baginda berdiam diri satu atau dua hari dan tidak banyak berkata-kata.


Teknik ini dipercayai mampu menghindarkan serangan migrain apabila terdapat tand-tanda awal.Tidur dan rehat yang secukupnya merupakan ubat yang paling mujarab.







3. Berbekam






Daripada Salma, seorang khadam Rasulullah s.a.w. mengatakan . " Tidak seorang yang mengadu sakit kepalanya kepada Rasulullah s.a.w. melainkan Baginda mengatakan, " Berbekamlah," dan tidak juga rasa sakit di kedua kakinya melainkan Baginda bersabda 'Pakaikan inai pada kedua-duanya.' (Sahih Sunan Abi Daud )





Berbekam mengikut kata Syeikh Dr.Muhammad Musa al-Nasr, dilakukan di kepala untuk mengeluarkan bahan-bahan yang berbahaya pada bahagian atas badan. Baginda Rasulullah pernah berbekam ketika Baginda berada dalam keadaan berihram daripada rasa sakit yang dirasakan di kepala Baginda. Dengan berbekam seseorang akan terasa lebih segar, kepala terasa ringan dan pandangan menjadi lebih jernih.





Sebenarnya aku cuba untuk melakukan perubatan secara berbekam ini dan sedang mencari-cari hingga saat ini, ramai rakan-rakan mencadangkan tempat untuk membuat bekam, InsyaAllah satu hari nanti aku pasti akan mencubanya, walaupun sesekali rasa takut membelenggu diri namun aku akan mencubanya pasti !!!! Semoga penyakit migrain yang aku alami ini akan segera sembuhnya.



0 comments: