CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Sunday, January 3, 2010

ANTARA TANGGUNGJAWAB DAN TUGAS



Jika dipandang sekali imbas tidak ada bezanya antara tanggungjawab dan tugas kan ! Esok adalah hari permulaan persekolahan 2010. Bagi pelajar ianya adalah tanggungjawab yang perlu dilaksanakan sebagai pelajar dan anak, manakala guru ianya adalah satu tugas dan sekaligus tanggungjawab yang perlu digalas bagi membimbing dan dalam memberi dan menyalurkan ilmu kepada pelajar-pelajarnya....




Sementara aku adalah ibu dan pekerja yang terpaksa memikul tanggungjawab dan tugas yang agak berat untuk dilaksanakan, sebagai ibu adalah menjadi tanggungjawabku untuk memastikan segala keperluan anak-anak dan keluarga dibuat dan dilaksanakan dengan penuh keikhlasan tapi bukan kerana keterpaksaan, dan didalam pada masa yang sama aku juga adalah ibu yang bertugas untuk membantu dan menambah pendapatan keluarga, di waktu dan zaman ini ekonomi keluarga perlu diperkukuhkan untuk menjamin kesejahteraan sebuah kehidupan berkeluarga, tak perlulah untuk kita membeza-bezakan zaman ini dengan zaman kehidupan ibu bapa kita zaman dahulu, segala-galanya berbeza mengikut peredaran zaman, "dengan 10 orang anak, hanya ayah kamu yang bekerja, hidup juga,jadi orang juga anak-anak emak " kata-kata biasa yang didengari tika membuat perbezaan zaman emak dan zaman kita.




Seperti biasa jam 5.00 pagi aku mesti bangkit dari bilik beradu, ehhmmm...location pertama adalah kedapur, buka peti ais sambil berfikir-fikir " apa aku nak masak ni !!!!", sarapan pagi dan makan tengahari perlu aku sedia dan masak untuk mereka, nasi goreng untuk sarapan pagi , ayam masak kari untuk makan tengahari dan bekal untuk anak-anaku kesekolah satu kemestian, bagi gergirl dan dik biha yang bersekolah jenis kebangsaan cina telah aku wajibkan untuk membawa bekal, no any reason for that.




Pukul 7.00 pagi tugas aku menghantar mereka ke sekolah agama, sementara adik biha aku hantar ke taska yang berdekatan, bagi sekolah kebangsaan bas akan menggambil dan menghantar mereka pulang, dan begitulah tugasan dan tanggungjawab yang perlu aku laksanakan pada setiap hari pastinya...




Bagi anak-anakku dan anak-anak yang lainnya ' Selamat kembali ke sekolah, dan tanamkan azam di dalam diri kamu semangat untuk belajar dengan bersungguh-sungguh, kerana itu adalah tanggungjawab yang perlu kamu lakukan demi masa depan yang belum tentu dan demi impian ibu ayah yang sentiasa mengharapkan sebuah kejayaan daripada kamu sebagai anak.'




Sementara kepada para guru ' Selamat bertugas dan selamat memulakan sesi pengajaran, tugas sebagai guru bukan hanya setakat itu tetapi yang lebih utama adalah tanggungjawab yang telah dimanahkan oleh Tuhan untuk membimbing anak bangsa dan agama.'

0 comments: