CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 16, 2010

Sabar ajelah.......





" Assalamualaikum En Jaafar, lama tak datang, sihat ?". Aku menyapa seorang lelaki separuh umur yang juga merupakan regular customer dari cawangan lain yang cukup 'cool' aku kenali. "Wassalam, aha sibuk, sihat tak sihatlah kena gerak juga, nak hidup..." Nadanya agak aneh daripada yang biasanya, aku hanya tersenyum dan membukamkan diri, mesti moody ni dalam hati berteka teki, lalu aku biarkan saja.




"Lain macam aje bunyinya..." sampuk Mas rakan sebelahku. " Apa taknya,dulu jaga 2 orang, sekarang dah 3 orang, pening kepala ni " sambil menepuk-nepuk dahinya yang lapang. Apa yang aku tahu kisahnya sebelum ini, dia menjaga seorang anak lelaki OKU dan seorang anak perempuan yang lumpuh akibat kemalangan 2 tahun yang lalu, isterinya dah meninggal, dan segala tanggungjawab semua terbeban dibahunya, kesihan juga...,dan kali ini dia turut menjaga ibunya yang sedang sakit tua. 'Sabar ajelah En Jaafar,dugaan tu, ehmmm berganda pahala tu ..." Mas menjawab. " Ikutkan hati tak sabar, dah tak ada sabar ni, pahala pun dah jadi dosa, saya tak fikir pasal pahala dosa lagi, mengarut semua." Aku agak terkejut dengan jawapannya, dalam hati berkata, wah menjadi besar marahnya kalau berterusan begini. Kami berdua tersenyum pahit bercampur baur......





"Kurang ajar !" satu penampar singgah ke muka Mia, sejak kebelakangan ini Azrul menjadi manusia yang hilang sifat kesabarannya, jika dulu tidak begitu sikapnya.Entahlah...entah iblis mana yang telah merasuk masuk kedalam jiwanya tak tahulah, Mia sendiri tak tahu kenapa,segala tanggungjawab terhadap keluarga turut terabai. Sebagai sahabat apa yang dapat aku membantunya, selain mengungkapkan perkataan 'bersabar' saja, bagi kita yang tidak menghadapinya memang senang dan mudah mengatakan sabar, tapi bagi diri Mia sendiri yang terpaksa menghadapinya ?




" Inilah nasib kita Siah, terima ajelah...." Ungkapan yang sering terkeluar daripada mulut Pak Enal terhadap isterinya, pada setiap kali isterinya mengeluh mengenangkan nasib yang menimpa keluarganya tanpa sebarang usaha dibuat, menyerahkan segalan nasib pada takdirnya Allah.




Insiden-insiden seperti di atas, adalah antara sebahagian daripada kejadian-kejadian yang menguji manusai pada sifat 'sabar'.Sifat sabar adalah antara sifat yang perlu ada dalam diri setiap insan.Setiap manusia pasti akan diuji dengan pelbagai ujian dan cabaran dari Allah S.W.T. dan sifat sabarlah yang akan membantu manusia mengharungi setiap cabaran dan ujian yang mendatang.




Tetapi sejauhmanakah kesabaran yang ada dalam diri hamba-hambaNya.Pun begitu adakah sabar itu bererti hanya mendiamkan diri saja apabila ditimpa ujian, seperti Nasib Pak Enal dan Mak Siah ? atau kerana tidak mahu mengeruhkan keadaan yang sedia ada manusia harus terus-terusan berdiam diri sahaja tanpa ada sebarang usaha atau tindakan untuk keluar dari musibah tersebut walaupun sering dianiaya dan didera seperti kisah Mia dan Azrul ? Menyerahkan kepada takdir saja cukupkah ?




Istilah sabar sebenarnya adalah amat luas, terpulanglah kepada kita untuk mentafsirkannya, bak kata orang, bumi mana yang tidak ditimpa oleh hujan, begitulah juga nama pada sebuah kehidupan, insan tidak pernah sunyi daripada ujian Tuhan.Jalan hidup tidak pernah lurus dan mudah, malahan laluan yang berliku-liku....




Tiada masalah yang tidak ada solusi, mungkin kekadang kita tidak sedar, bahawa sifat sabar itu sebenarnya merupakan salah satu daripada 99 nama Tuhan @ Asma Allah yang agong.Sabar adalah sifat yang perlu ada dalam diri setiap insan. Setiap manusia pasti akan diuji dengan pelbagai ujian dan sifat sabarlah yang akan membantu manusia mengharungi setiap cabaran yang mendatang.Tetapi sejauhmanakah sabar akan terus bertahan ? Selagi kita hanya duduk diam sahaja apabila ditimpa ujian tanpa ada usaha-usaha kearah kebahagiaa dan keceriaan pada sebuah kehidupan? Fikir-fikirkan lah.....

0 comments: