CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, January 2, 2010

KEHIDUPAN UNTUK MEMBERI DAN MENERIMA








Melihatkan tajuknya agak sukar untuk diterjemahkan, persoalannya mengapa kita hidup untuk memberi dan mengapa adakalanya kita enggan memberi ? Ramai orang pada hari ini gagal dalam hidup kerana melebihkan dan mementingkan bagaiama utnuk mendapatkan, berbanding bagaimana untuk memberi.Sedangkan mengikut kajian, orang yang berjaya dalam hidup ialah mereka yang banyak memberi.




Dan pada hari ini manusia hilang kebahagiaan kerana sikap suka memberi semakin terhakis sedikit demi sedikit.Ramai yang beranggapan dengan mendapat sesuatu mereka akan lebih berjaya dan bahagia dalam kehidupannya.




Kata bijak pandai " memberi lebih gembira daripada menerima."Benarkah memberi lebih gembira daripada menerima ?Kalau ditanya, antara memberi hadiah dengan menerima hadiah, mana lebih gembira ?Tentu ramai yang menjawab, menerima hadiah.Betul tidak ? Jadi di mana letaknya kebenarannya ungkapan itu ?Kita sering terlupa hikmah yang diungkapkan menerusi kata-kata ini : " We make aliving by what we get but we make a life by what we give " ( Kita membina hidup dengan apa yang kita dapat, tetapi kita membina kehidupan dengan apa yang kita berikan ) Solusi Isu # 14.




Idea terputus....dah masuk waktu maghrib...yang wajib mesti didahulukan, dan aku akan sambung lagi selepas ini........




Catatan bersambung semula..................

Apabila kita melihat Islam pada zaman Rasulullah s.a.w. dimana Islam yang sangat sinonim dengan amalan memberi dan dengan kedatangan Baginda telah memberi rahmat kepada sekelian alam.Sejarahnya memaparkan dimana Baginda memberikan tenaga,harta malah jiwanya untuk manusia mendapatkan hidayah Islam dan ianya merakamkan Baginda memberi bukan sahaja sewaktu senang, bahkan semasa susah.Sewaktu susah, Rasulullah s.a.w. memberi dengan penuh kesabaran, dan sewaktu senang Baginda memberi dengan penuh kesyukuran.Hinggakan pernah pada satu masa Baginda tidak dapat melelapkan mata kerana asyik memikirkan kalau-kalau masih ada lagi wang berbaki yang belum disedekahkan.




Sebenarnya apabila kita membincangkan sikap memberi dan menerima ini terlalu jauh skop pemahamannya, dengan pandangan yang berbeza-beza pastinya, bagiku ini adalah sebahagian daripada pandanganku....




Didalam Islam memberi bukan sahaja kepada yang hidup bahkan kepada mereka yang telah meninggal dunia.Sabda Rasullullah s.a.w. yang bermaksud " Hak seorang Muslim ke atas Muslim yang lain ada lima : menjawab salam, menziarahi orang yang sakit, mengikuti jenazah ( ketanah perkuburan ), memenuhi jemputan dan menjawab bersin." (Riwayat al -Bukhari no 1183).




Dan apabila mati seseorang manusia itu, maka akan terputuslah daripadanya segala amalannya kecuali 3 perkara iaitu : Amal jariahnya,ilmu yang bermunafaat dan doa daripada anak yang soleh, bukankah ketiga-tiga diatas adalah berasaskan sifat memberi ?



Adalah tidak susah untuk menggembirakan orang lain.Mungkin hanya dengan kata-kata, mungkin hanya dengan senyuman ataupun dengan doa, lalu berikanlah kegembiraan kepada orang lain, percayalah ia akan datang semula kepada kita.......

0 comments: