CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Monday, December 7, 2009

AL-FATIHAH

Kematian adalah perpisahan
kematian adalah kesyahduan
kematian adalah keinsafan
kematian adalah suatu ketentuan Tuhan



Dan hari ini seorang lagi insan yang dikasihi
meninggalkan kami buat selama-lamanya
Mak Ngah dalam kenangan....
tidak lagi aku dengari suara-suara memarahi
kerana rasa untuk mengajar dan menginggati
anak-anak buah yang sedang membesar
marahnya ada sebab
marahnya sebagai ingatan
marahnya pasti bertempat
aku tak pernah ambil hati
kerana dia ibu saudaraku.....



Dan hari ini tidak lagi aku dapat merasa
roti canai buatan air tangannya
sedap ! tetap lembut walau seharian terbiar
dengan kuah kari kentang berdadu
telur dipecah masuk, ehmmm....pastinya sedap !
kuih apam buatan mak ngah memang enak
tak akan kulupa semuanya itu



Setelah lebih 5 tahun mak ngah terbaring
dikatil bujang itu
sesekali balik kampung menjenguk
mak ngah tetap tak berubah
kasihan dia, ujian Tuhan tetap diharung bendung
kepada anak-anak mak ngah
kak long,kak ngah,kak ni,kak comel dan abaang eddy
aku turut merasa sedihnya, bersabarlah....



Buat pak ngah....
mungkin tugas yang digalas selama ini telah tamat
namun aku pasti pak ngah pasti sedih
setiap kali memandang katil bujang tepi tingkap
bagai ada bayangan mak ngah disitu
pak ngah setia meneman , memandikan dan menyiapkan
kelengkapan untuk si isteri yang dikasihi



Tapi hari ini tiada lagi semua itu
segalanya hanyalah memori
yang terlau payah untuk dilupai
hidup dan mati adalah ketentuan
mungkin esok giliran aku tak siapa yang tahu....
demi sayang ini AL-FATIHAH buatmu mak ngahku...
..

0 comments: