CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 19, 2009

INGAT MATI TINGKAT PRODUKTIVITI

Apabila kita membicarakan tentang manusia dan kehidupan, kita sebagai manusia pastinya akan melalui beberapa proses kehidupan, iaitu kehidupan dialam rahim,kehidupan di dunia, kehidupan dialam barzah dan kehidupan di padang mahsyar.



Hari ini selepas pulang dari pasar, (bagi membuat juadah keluarga tengahari ini), aku dikejutkan lagi dengan berita kematian ayah kepada seorang rakan. Inalillilahi...lantas jam 1:00 pm aku dan suami berangkat kerumah cikgu Hasrol..lalu lauk pauk dan niat untuk memasak terpaksa aku lupakan, hajat dihati nak masak 'siakap stim halia' salah satu makanan kegemaran anak-anakku,almaklumlah hanya cuti-cuti begini sajalah aku berpeluang menyajikan sajian yang lebih sedikit untuk keluarga, tapi maafkan ibu anak-anakku, aku 'terpaksa' mendahulukan tuntutan silaturahim'.Tambahan cikgu Hasrol tidak mempunyai saudara mara di sini...kasihan dia, buat 'Syuk'nanti kita sambung berborak ya dik.....



Jenazah dikebumikan ditanah kelahirannya di Melaka, air mata ku mengalir lagi," Emak kenapa auntie tu menangis ?" tegur seorang anak kecil pada atoknya, lantas aku memeluknya...kesian Marsha dah tak ada atok...dan pernah satu masa 2 orang anak kepada pelanggan bank (berketurunan cina )mati kerana kedai milik ayahnya terbakar, berjurai-jurai air mata aku keluar sehingga setiap kali melintasi deretan kedai itu aku tak mahu menolehnya, hingga menjadi bahan ketawa anak-anakku dan hingga saat aku menulis ini, air mata ku bergenang-genang dikelopaknya.



Pernah aku terbaca pada satu artikel yang berbunyi " Ingat Mati Tingkat Produktiviti" Kita perlu tahu peri pentingnya ibadah umum.Ibadah umum yang kebanyakkannya dikatogerikan dalam fardu kifayah.Fardu kifayah pula dalam Islam kedudukkannya adalh lebih tinggi daripada ibadah sunat.



Bila berbicara tentang mati akan menyebabkan kita jelas tentang hidup.Persediaan menghadapi mati dibaut semasa hidup,keadaan hidup selepas mati sangat berkait dengan keadaan sebelum mati ! Ingat mati bermakna kita ingat hari pertemuan dengan Allah pada hari akhirat.


Orang yang ingat mati juga akan menyegerakan taubat, meningkatkan ibadah dan tenang dalam hidup.Itu maksud hadis.Sama ada ibadah asas, sunat @ umum.Tapi orang yang takut mati akan hilang semangat untuk hidup.Takut mati menyebabkan meraka juga takut untuk hidup,hilang daya dan tenaga utnuk berusaha, apakah benar begitu ????


Jua untuk Elly dan keluarga, TAKZIAH ! kerana perginya seorang ayah yang dikasihi minggu lepas, bersabarlah Elly, ingatlah setiap yang hidup pasti akan melalui saat-saat kematian yang pastinya tidak kita duga bila ianya akan tiba....Al-Fatihah,Amin.

0 comments: