CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

Saturday, December 26, 2009

ANAK OH ANAK.....

Ketika Nabiha menunggu mendapatkan rawatan

Ketika rawatan 'flash' dilakukan




'' Ibu.....," "saya....," " ibu...." "saya...." sayup aku terdengar suara anakku Biha, waktu itu dalam pukul 1.00 am, mataku umpama tak boleh buka, mungkin terlalu penat semalam, waktu memandu pulang ke BP pun mata ini seperti dibuai-buai, tetapi aku cekilkan juga mata ni ...Pukul 5.00 petang ada pulak temujanji dengan Naz dan Iskandar dari Pasir Gudang mengenai perjanjian 'jual dan beli' ehmmm...




" Ibu, adik sakit telinga..." perlahan suara Girl memanggil pula aku, aku terus bangkit lalu mendapatkan Biha, naluri seorang ibu menjadikan aku seperti dalam kebinggungan, " adik kenapa ? sakit macam mana ?" Biha kerap mengalami sakit telinga sebegini, lalu aku bingkas mengambil ubat yang aku dapatkan daripada Hospital Pakar Pantai beberapa bulan yang lalu,dan aku tititskan kedalam telinganya, diam sekejap, kemudian menangis lagi, Ya Allah kasihannya... " Adik boleh bertahan ke ?" dia menggelengkan kepala, lantas aku membuat panggilan ke Putra Specialist Hospital, bertanyakan pakar E.N.T. nya Doktor Zaki samada dia bertugas atau tidak esok, " maaf puan Dr Zaki tidak ada esok," jawab telefonis lembut. " Ok, terima kasih..."



Lama juga Biha bertahan, sekejap sakit,sekejap tidak, nak pergi hospital ke tidak? aku bertanya aku juga menjawab, lalu keputusannya, baik pergi hospital sekarang...Jam 3:oo am aku membawa Biha ke wad kecemasan Hospital Besar BP, " Assalamualaikum encik, saya nak dapatkan rawatan untuk anak saya," sambil tangan menghulurkan 'birth certificate' kepada pegawai yang bertugas di kaunter pendaftaran tersebut. " Iffah Nabihah " suaranya memanggil , " Puan tunggu di bilik rawatan 1 ya !" " ok, terima kasih encik..." Rasanya inilah kali pertama aku melihat suasana di wad kecemasan tiada pesakit yang datang mendapatkan rawatan, jika tidak pada kebiasaannya banyak kes seperti lelah, kemalangan dan yang mahu melahirkan berbaris-baris menunggu. Aku rasa selesa betul dan Doktor serta pegawai-peagawi perubatan yang lain juga mungkin agak 'rilex' sedikit.






" Iffah Nabiha !" suara seorang Doktor berbangsa cina memanggil, 'Good morning doc." aku menyapa, " morning." jawabnya sambil tersenyum segak, walaupun matanya yang sepet bertambah kecil kerana mungkin kurangnya masa berehat dan mengambil curi untuk melelapkan mata barang seketika.






Beberapa kali telinga Biha di 'flash' dengan pancutan air, menjadikan dia sedikit merasa pedih tapi masih lagi boleh bertahan nampaknya.Nampaknya Doctor tadi sendiri gagal untuk mengesan apa yang ada didalam telinga Biha, lalu datang pula seorang Doctor wanita memeriksa dan meneropong ke telinga Biha, " something like "kutu babi', but i'm not sure," " sini jap" Doctor tu memanggil seorang pegawai perubatan yang lain, " Ini bukan kutu babi Doctor, mungkin " cuma 'fungus', dekat hampir 1 jam telinga Biha di 'godeh' Doctor terus memberikan padaku resit untuk mengambil ubat di Farmasi, no telephoneku diambil, katanya 2/3 hari lagi temujanji dengan Doctor Pakar akan dibuat dan dirujuk ," ok Doc. thank you "






Kemudian aku melangkah keluar, tapi berpatah balik semula mendapatkan Pegawai yang mula-mula aku temui tadi, seolah rasa tidak senang hati selagi ucapan terima kasih tidak aku ucapkan kepadanya, kerana layanannya yang mesra tadi, " Encik, terima kasih" " Ok, sama-sama" jawabnya sambil tersenyum.





Setelah ubat diambil, aku pun pulang kerumah tepat jam 4:30 am, apa lagi aku sambung tidur semula, ehmmm hari ini waktu Subuh ku jam 6:30 am, sambung tidur lagi sehinggalah "Ding Dong,Ding Dong....." berbunyi kuat loceng rumah ditekan, apabila ku jenguk,ooh agent insurance AIA ,lupa pulak aku siapa namanya, janjinya dan masanya tepat sungguh, begitulah jika nak maju..ambil duit untuk insurance anak-anakku, ialah demi masa depan mereka...

0 comments: